Profesorica Gospodarske škole Varaždin, Renata Mađarić provela je tjedan dana u španjolskoj školi IES Sierra de Mijas u okviru programa Erasmus+ plus: praćenje rada. Od 21. do 25. listopada profesorica Mađarić upoznala se s radom navedene škole koja je odabrana kao primjer dobre prakse u radu s učenicima raznih nacionalnosti. Naime, pokrajina Andaluzija poznata je turistička destinacija koja tijekom cijele godine zapošljava veliki broj inozemnih radnika, a i sama Costa del Sol privlači brojne doseljenike koji tamo kupuju nekretnine i trajno se nastanjuju. Zbog svih tih razloga i škole na tom području su, u pravilu multikulturne.
Školu u Mijasu pohađa 1322 od čega je 108 učenika koji su podrijetlom iz 29 različitih država svijeta. Većina učenika nakon dolaska ima problema s jezikom, ali ističu da im se u Španjolskoj sviđa vrijeme, plaža i more, aktivnosti i proslave na otvorenom, hrana i ljudi. Budući da im se općenito sviđa i način života u ovoj regiji, brzo i lako se integriraju u zajednicu. Prvi oblik podrške koja je učenicima osigurana u školi je jezična podrška u tzv. ATAL učionici (Aula Temporal de Adaptación Lingüística) kako bi lakše pratili redovnu nastavu. Druga vrsta podrške pruža se i učenicima s teškoćama u razvoju i učenju u tzv. „Aula específica” razredu koji je također multikulturalan. Glavni cilj ovog programa je osposobljavanje učenika za samostalan život pa ih se poučava npr. kako sastaviti popis za kupovinu, kako kupovati, kuhati, čistiti, održavati osobnu higijenu, ići u knjižnicu, park i sl. Zbog toga je i učionica opremljena kuhinjskim elementima i uređajima te je učenici sami čiste i uređuju. Također, imaju i glazbene instrumente i prostor za odmor. Maksimalan broj učenika je 6, a pojedini učenici imaju i osobne pomagače. Škola ima i dvije specifičnosti, a to je oznaka Eko škole pa se dosta pažnje posvećuje održivosti (recikliranje, štednja vode i papira uključujući i WC papir, prenamjena iskorištenih uporabnih predmeta), a učenici i sami uređuju okoliš škole te sade i njeguju biljke koje su općenito vrlo cijenjene jer ih nema puno zbog ljetnih redukcija vode i samo prosječno 6 kišnih dana u godini.
Multikulturalnost se promiče organizacijom raznih događaja od kojih se ističe Multikulturni tjedan kada se organiziraju radionice o jezicima i običajima različitih nacionalnih zajednica, kvizovi iz poznavanja zemljopisa i zastava, kušanje nacionalnih jela, oslikavanje tijela kanom i sl. Također, obilježavaju se i nacionalni praznici različitih zajednica. Gradske vlasti i na lokalnoj razini organiziraju „Sajam različitih naroda“ kako bi se stanovnici regije međusobno bolje upoznali i uvažavali.
Nastavni sat traje 60 minuta i nema odmora između satova. Veliki odmor traje 30 minuta i učenici ga provode u velikom dvorištu škole. Učenici su temperamentni i glasni te se bez ustručavanja uključuju u nastavne aktivnosti te ostvaruju zadane ishode. Odnos s nastavnicima je prilično blizak i učenici imaju potrebu stalno nešto reći ili pitati nastavnike. U nižim razredima ocjenjuje se odnos cijelog razreda prema radu na način da svaki nastavnik svojim potpisom potvrđuje da je razred bio čist, učenici nisu kasnili na sat te su bili disciplinirani i izvršavali zadatke. Ako skupe sve potpise, razredi dobiju malu nagradu u obliku gledanja filma uz kokice i sl. Za neprihvatljiva ponašanja postoji neposredna suspenzija tj. udaljavanje s nastave (za npr. nasilje, posjedovanje opojnih sredstava i sl.) ili odgođena suspenzija s „rokom kušnje“ tj. periodom tijekom kojeg se učenik prati te nastavnici pišu bilješke o ponašanju učenika te njegovu odnosu prema radu i kolegama iz razreda. Postoji i prostorija u koju nastavnici mogu uputiti učenika zbog ometanja nastave ili neprihvatljivog ponašanje gdje stručni tim upućuje učenika na samorefleksiju kako bi učenik shvatio zbog čega je njegovo ponašanje neprimjereno. Mobiteli su zakonom zabranjeni u školama te ako učenik koristi mobitel, isti se oduzima i o tome se obavještava roditelj.
Profesorica Mađarić je u nekoliko razreda prezentirala Hrvatsku te je potvrđeno da su najučinkovitiji ambasadori Hrvatske nogometni reprezentativci s Lukom Modrićem na čelu. Španjolci su iz prezentacije naučili da su kravata i kemijska olovka hrvatski izumi, a simpatična im je i hrvatska pasmina Dalmatinac. Izjavili su i da bi „mijenjali sušne dane u svom gradu za kišne jer bez kiše umiru biljke i ne smiju puniti vodom svoje bazene u dvorištu“.
Ovo je iskustvo bilo vrlo zanimljivo i poučno pružajući uvid u sličnosti i razlike dvaju obrazovnih sustava, a posebice načine rada s učenicima različitih nacionalnosti što će i u Hrvatskoj uskoro postati realnost i potreba.