Erasmus+ mobilnost – praćenje rada u Portugalu

Profesorica Gospodarske škole Varaždin i Erasmus+ koordinatorica, Brankica Vrček, boravila je od 10. do 14. ožujka 2025. godine u Portugalu, u malom gradu/selu Lousadi. Cilj ove mobilnosti bio je praćenje rada portugalskih kolega s ciljem unapređenja i učenja metoda za bolje očuvanje okoliša, smanjenje otpada i razvijanje svijesti o održivosti. Profesorica Vrček boravila je u portugalskoj školi Escola Secundaria de Lousada, ili Srednja škola Lousada, koja je odabrana kao primjer dobre prakse ekološki osviještene škole.

Srednja škola Lousada dio je grupacije od 7 škola, Agrupamento de Escolas de Lousada, koja obuhvaća preko dvije tisuće učenika od predškolskog do srednjoškolskog obrazovanja. Srednja škola obuhvaća tri razreda (od 10.-og do 12.-og) te je ona u Portugalu obavezna. U završnom razredu učenici imaju 5 predmeta i jedan dan u tjednu nemaju nastavu. Nastavnici učenike ocjenjuju ocjenama od 1-20 dok je ukupna ocjena sklop različitih faktora, od ocjena iz pismenog provjeravanja, usmenog odgovaranja (obično prezentacije), odnosa prema radu te vladanja. Svaki od tih faktora ima određeni postotak i svaki se ocjenjuje ocjenom od 1-20 dok opisnih ocjena nema kao takvih. Ukoliko učenik na kraju razreda ima tri negativne ocjene, to je pad razreda. Nastavni sat traje 90 minuta, odmor je 15 minuta, a učenici su suradljivi, poslušni i vrlo opušteni.

Škola je jako velika, sastoji se od nekoliko međusobno povezanih zgrada, a u svakom hodniku postoje kutije za recikliranje, kutije za skupljanje čepova, sudoperi s pitkom vodom i učenički ormarići. Okoliš škole je vrlo zanimljivo uređen, posađena su razna drveća, iskorištene su reciklirane automobilske gume za uređenje školskog vrta, stari predmeti su pretvoreni u nešto drugo (poput starog bicikla ili pluga), imaju nekoliko hotela za kukce i kutije za kompostiranje. Unutar škole postoje razne specijalizirane prostorije kao što su zbornica i prostorija za odmor nastavnika, prostorije za prijem roditelja, uredi stručnih suradnika, ured osobe zadužene za učenike neprimjerenog ponašanja, geološki muzej, kantina, praktikum za učenike kuhare.

Na školi djeluje klub ‘Friends of the Green’, odnosno ‘Zeleni prijatelji’ koji se sastaju jednom tjedno te sudjeluju u raznim aktivnostima vezanima uz održivost i očuvanje okoliša. To je izvannastavna aktivnost a okuplja zainteresirane učenike, međutim u svoje aktivnosti često uključuje sve učenike škole. Klub je ujedno i dio nacionalnog programa u Portugalu koji se provodi u školama za promicanje održivosti i očuvanja okoliša. Neke od aktivnosti i projekata koje rade, a koje su usmjerene na podizanje svijesti o održivom razvoju su: čišćenje rijeka i održavanje ribnjaka u suradnji s lokalnom zajednicom; skupljanje i recikliranje čepova; razmjena rabljenih knjiga; radionice recikliranja; projekt iskorištavanja ostataka hrane; kampanje skupljanja električnog i elektroničkog otpada; radionice izrade raznih predmeta od rola toaletnog ili kuhinjskog papira, pamfleta i starih časopisa; radionica pripreme zdravih kolača – to su samo neke od aktivnosti koje provodi navedeni klub.

Vrlo zanimljiva aktivnost koju kontinuirano provode je ‘Environmental peddy paper’, odnosno svojevrstan ekološki lov na blago. Učenici proučavaju okoliš škole i traže odgovore na razna, unaprijed pripremljena pitanja – cilj aktivnosti je da upoznaju neke vrste drveća i bilja posađene u dvorištu srednje škole, kao što su sekvoja, araukarija i hrast plutnjak, kao i podizanje svijesti o održivom razvoju i očuvanju važnih biljnih vrsta. Također, Portugal je najveći proizvođač i izvoznik pluta i jedina država na svijetu u kojoj se pluto reciklira te se konstantno ističe važnost hrasta plutnjaka i njegovo očuvanje. Ljudi u Portugalu izrađuju razne stvari od pluta, poput nakita, torbi, novčanika i slično, stoga se i spomenuti školski ekološki klub uključio u recikliranje pluta te su izradili privjeske za ključeve od plutenih čepova.

Ovo je iskustvo bilo vrlo zanimljivo i poučno pružajući uvid u sličnosti i razlike dvaju obrazovnih sustava, a posebice mogućnosti i načine rada koji promiču održivi razvoj i podižu svijest o važnosti očuvanja okoliša i smanjenja otpada. Profesorica Vrček je uvjerena da će neke od aktivnosti i metoda viđene u Srednjoj školi Lousada moći primijeniti i na rad u Gospodarskoj školi Varaždin.

Skip to content